Meedoen
De Singlehanded is het oudste, zwaarste, leukste Singlehanded evenement in Nederland en wordt al sinds 1969 georganiseerd. Sinds 2019 is er ook een Duohanded versie.
Het doel van de Singlehanded en de Duohanded is om iedereen de kans te geven, zijn prestatiegrens te verleggen en door uitwisseling van kennis van de deelnemers onderling de veiligheid, zeiltechniek en het plezier aan boord te vergroten. Er moet zoveel mogelijk gezeild worden, dat wil zeggen dat het motorgebruik zo minimaal mogelijk moet zijn. In het verleden moesten zelfs de havens in- en uit gezeild worden. Door de drukte op het water kan dat nu niet meer.
Start
De tocht start vanuit de Flevo Marina in Lelystad, altijd op een zaterdag medio oktober. De nacht voor de start mogen de deelnemers gratis in deze jachthaven doorbrengen.
Het programma begint op zaterdagmorgen in restaurant ‘Aan ut Water’ om 9:00 uur met het uitdelen van de zeilaanwijzing en de overige benodigdheden met aansluitend een palaver en de traditionele snertmaaltijd.
Om 12:30 uur is de start voor de Singlehanded en om 13:00 uur voor de Duohanded. De deelnemers hebben een gesloten startkoker gekregen met de zeilaanwijzing. Op de starttijd wordt een code bekendgemaakt waarmee zij de startkoker kunnen openen, waarna zij de zeilaanwijzing kunnen lezen. De deelnemers krijgen 4 etmalen (96 uur inclusief rusttijden) de tijd om de zeilaanwijzing uit te voeren.
De deelnemers mogen zelf bepalen in welke volgorde zij de opdrachten uitvoeren en hoe zij de route gaan varen. Echter er zijn een aantal verplichte way-points, havens en opdrachten opgenomen. Ook hiervoor zijn punten te verdienen. Op het Wad is men verplicht de betonde geulen te volgen, men hoeft echter niet de betonning te ronden. Als alternatief mag men over de Noordzee zeilen.
Geschatte zeiltijd
De deelnemers dienen hun geschatte zeiltijd (exclusief rust en sluistijden) inclusief naam en bootnaam per Whatsapp binnen één uur na de starttijd door te geven aan het daarvoor vermelde telefoonnummer.
Samenvatting reglement
Uitrusting
Op het schip dient verplicht aanwezig te zijn:
- navigatieverlichting
- een anker met voldoende gewicht met ketting of verzwaarde voorloop
- handschijnwerper/zaklantaarn
- zwemvest met life-line
- zeekaarten van het IJsselmeer en de Waddenzee en eventueel Noordzee
- puts
- dieptemeter/peilstok
- radarreflector
- goed werkende brandblusser
- verbanddoos
- seinvlag nummer 1 of 2
- barometer of alternatief
Een mobiele telefoon met Whatsapp mogelijkheid. (Denk ook aan de stroomvoorziening tijdens de race!)
Het schip moet minimaal W.A. verzekerd zijn.
Aanbevolen wordt:
- reddingsvlot
- marifoon
- gps
- zeilhandschoenen
- bijboot voor diepstekende jachten
Door verzending van het deelname formulier, verklaart de schipper, dat zijn/haar schip aan de bovengenoemde eisen voldoet en geheel voor eigen rekening en risico deelneemt aan de Singlehanded c.q. Duohanded prestatietocht, zoals uitgeschreven door de Organisatie Singlehanded. Hij/zij verklaart verder, dat deelneming geschiedt onder uitdrukkelijke bepaling, dat de Organisatie SingleHanded en de door haar aangewezen mede-organisatoren in geen enkel opzicht aansprakelijk gesteld zullen worden.
Inschrijfgeld
De deelnemer dient zijn/haar inschrijfgeld gelijktijdig met de inschrijving over te maken op het bankrekeningnummer welke op het opgave formulier staat.
Bij aanmelding binnen 1 week voor de start, wordt het inschrijfgeld verhoogt met 10 euro. Zegt een deelnemer binnen twee maanden voor de start af dan krijgt hij/zij zijn inschrijfgeld minus gemaakte kosten retour. Afmelding kan alleen per e-mail met vermelding van naam, bootnaam, en gegevens bankrekening.
Inschrijfgeld is inclusief, welkomst borrel, koffie tijdens het palaver, snertmaaltijd en het liggeld de nacht voorafgaande aan de start. Indien er voldoende geld in kas zit wordt er ook een kledingstuk of iets dergelijks gegeven. Voor de tracker dient bij het Palaver 25 euro borg te worden betaald. Dit dient cash te worden voldaan.
Ligplaats
De deelnemers dienen bij binnenkomst in de Flevo Marina, te Lelystad, te varen naar de voor hun gereserveerde ligplaats en daar af te meren. De ruimte voor de brandstof- en vuilwaterpomp dient men voldoende vrij te houden.
Voor de uitgebreide voorwaarden zie het laatste Reglement (bij Documenten)